Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Bunian itu Jin

Anda pernah baca pelbagai versi kisah bunian? Mungkin anda tertanya- tanya, sebenarnya bunian itu makhluk apa? Separuh jin, separuh manusia? Atau bukan ketegori kedua-duanya? Menurut pandangan seorang pengamal perubatan Islam, Ustaz Fauzi Mustaffa “apa yang masyarakat Melayu sebutkan sebagai bunian itu sebenarnya adalah jin. Perlu kita fahami, jin itu sendiri ada banyak jenis. Sebagai contoh, jin yang dikenali sebagai bunian itu adalah makhluk halus yang hidup secara berkelompok. “Mereka hidup bermasyarakat, bergotong-royong, ada perkampungan, ada kenduri kendara. Saling tolong menolong. Kehidupan mereka secara lazimnya sama seperti kita. “Apa yang membezakan ialah kita tidak boleh melihat mereka dengan mata kasar. Cuma kita boleh kategorikan bunian ini jenis yang baik lah. Kalau jin yang jahat ni biasanya lebih suka hidup bersendirian dan berpindah-randah. “Tak semestinya bunian itu islam. Kita kena faham, jin juga sama seperti manusia. Bunian ni macam masyarakat majmuk. A

Filem John Carter Of Mars

Semalam gi tengok wayang John Carter kat GSC cinema di Aeon Jusco Melaka bersama member2ku.
Ceta ni boleh tahan best jugak, tapi aksi perlawanannya agak kurang. Maksud i yang fight2 tu xbanyak. Ceta ni ada sedikit merupai ceta Avatar. Rupa-rupanya filem ni diterbitkan oleh Colin Wilson iaitu penerbit filem Avatar beberapa tahun yang lepas.

Filem ini dibintangi oleh Taylor Kitsch dan Lynn Collins. Memang padan sekali mereka berdua, kacak dan cantik belaka!!
 Berapa panjang masa ceta ni?? Hmm...agak panjang jugak, lebih kurang 2 jam. 

Malas nak ulas ceta ni la. Sebab kalau i ceta pasal filem, i akan ceta dari mula sampai habis!! Panjanglah blog entry i ni. Kalau korang nak tau kandungan ceta ni, gi lah pawagam tengok.

Markah yang diberikan oleh i kepada filem John Carter ini adalah 7 daripada 10. Kalau filem ni dimuat dengan aksi2 sensasi seperti Transformer, i mungkin rate filem ni 9/10. Tapi sayangnya xbanyak aksi2 lawan. Amat mendukacitakan.

Ulasan

Catatan Popular