Langkau ke kandungan utama

Yang Ditampilkan

Bunian itu Jin

Anda pernah baca pelbagai versi kisah bunian? Mungkin anda tertanya- tanya, sebenarnya bunian itu makhluk apa? Separuh jin, separuh manusia? Atau bukan ketegori kedua-duanya? Menurut pandangan seorang pengamal perubatan Islam, Ustaz Fauzi Mustaffa “apa yang masyarakat Melayu sebutkan sebagai bunian itu sebenarnya adalah jin. Perlu kita fahami, jin itu sendiri ada banyak jenis. Sebagai contoh, jin yang dikenali sebagai bunian itu adalah makhluk halus yang hidup secara berkelompok. “Mereka hidup bermasyarakat, bergotong-royong, ada perkampungan, ada kenduri kendara. Saling tolong menolong. Kehidupan mereka secara lazimnya sama seperti kita. “Apa yang membezakan ialah kita tidak boleh melihat mereka dengan mata kasar. Cuma kita boleh kategorikan bunian ini jenis yang baik lah. Kalau jin yang jahat ni biasanya lebih suka hidup bersendirian dan berpindah-randah. “Tak semestinya bunian itu islam. Kita kena faham, jin juga sama seperti manusia. Bunian ni macam masyarakat majmuk. A

Dunia Kiamat Pada Tahun 2012?

Korang dah tengok film 2012 ker belum? Kalao korang dah tengok, tentu korang tau bagaimana dunia kiamat pada tahun 2012 kan? So adakah dunia akan kiamat pada tarikh 21 Dec 2012? Sebenarnya dunia akan kiamat pada tahun 2012 bukanlah suatu perkara yang mustahil! Ia mungkin berlaku. i amat suka film 2012 ni, sebab ia memberi kesedaran kepada semua penduduk dunia bahawa bumi akan musnah jika kita masih tidak lagi peka tentang isu ini dan masih tidak jaga "kesihatan" bumi. Apabila bumi sudah sakit, contohnya kesan rumah hijau, maka ais-ais di kutub selatan dan utara akan melebur dan air di permukaan bumi akan meningkat, maka terjadilah banjir kilat di seluruh dunia.

Memang ada ahli tafsiran mendakwa bahawa dunia akan kiamat pada tahun 2012, tetapi ia cuma adalah tafsiran sahaja. So korang jangan takut sangat. I percaya, kalao kita semua jaga bumi dengan baik-baik, kebarangkalian untuk dunia kiamat pada tahun 2012 adalah amat rendah.

I selalu mengejek rakan-rakan i, "oi, dunia sudah mau kiamat lah, so xpayah susah payah penat-penat kerja cari duit, must enjoy ur life! Pergi melancong! Habiskan harta benda dan duit korang pada penghujung tahun 2011." Haha, korang jangan pulak ikut cakap i. Kalao tafsiran tu xbetul, maka korang akan jadi muflis! Jangan salahkan i.

Ulasan

Catatan Popular